Kezeld rugalmasan a kudarcokat, lépj tovább könnyen!

Hibázol a munkahelyeden. Szakítasz. Elveszítesz egy szeretett személyt. Vagy kemény kritika ér. Mindannyiunk életében vannak mérföldkövek, amik hozzásegítenek személyes fejlődésünkhöz és növekedésünkhöz. Bízunk benne, hogy még ha néha visszafelé teszünk is egy lépést, akkor is minden nap jobbá válunk, és ezek a szituációk csak megerősítenek minket.

Vessünk egy pillantást ezekre az elsőként kudarcként megélt pillanatokra, és rájövünk, hogy ha elég rugalmasan kezeljük a nehézségeket, sokkal hamarabb túljuthatunk rajtuk.
Emberként hajlamosak vagyunk a traumák két csoportját elkülöníteni. Vagy sikerül gyorsan továbblépni, vagy egy elhúzódó gyászreakció alakul ki, amiből nagyon nehezen tudunk kimászni. Annak érdekében, hogy egy mindenki számára sikeres megküzdési módot találhassunk, meg kell vizsgálnunk, mi állhat a rugalmasság elvesztésének hátterében. Ha ezt megtaláljuk, az segít majd abban, hogy ne visszafelé, hanem előre haladjunk. Szóval ne aggódj, mindig van változtatási lehetőséged. Ez egy úgynevezett B lehetőség, amikor szembenézünk a veszteséggel és rugalmassá tesszük magunkat, hogy újra rátalálhassunk az örömre.

Ehhez az első lépés az, hogy elkerüljük a „három negatív gondolat” csapdáját. A három rossz gondolat leküzdésével módunkban áll olyan szituációkon is túllépni, mint például egy kapcsolat felbomlása.

1. „Én vagyok a legrosszabb ember a földön.”

Az első a szituáció újra értelmezése. Miután egy szörnyű veszteség ér minket, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy mi hibáztunk. Nem számít, mi a veszteség valódi oka, a legtöbben saját magukat fogják hibáztatni. Ha például egy szakításról van szó, be kell látnunk, hogy két ember volt a kapcsolatban, így nem lehet egy személy hibája, hogy véget ért. Mindig jó ötlet, ha egy harmadik személynek is elmondjuk mi történt, mert ő segíthet egy elfogult perspektíva bevonásával.

2. „Az életem minden területén csődöt mondtam.”

Olyankor érezzük ezt, amikor a kudarc életünk minden aspektusába befurakodik annak ellenére, hogy csak egy téren, például a párkapcsolatunkban van problémánk.  Ahelyett, hogy önsajnálatba süllyednénk és hagynánk, hogy egész életünkön eluralkodjon a negativitás, el kell kezdenünk egészen apró dolgokban örömet találni. Például, ha éppen egyedülálló vagy, akkor is hálás lehetsz a barátaid támogatásáért. Ez a módszer nem csak rugalmasabbá tesz, de a barátaidra is másképp nézel majd, és jobban értékeled őket.

3. „Soha többé nem leszek már jól.”

Nagyon sokan érzik azt, hogy többé már nem lehetnek boldogok, ha veszteség éri őket. Annak ellenére, hogy valóban, szinte lehetetlen látni a fényt az alagút végén, amikor csak azt látod, hogy az egész életed szétesik akkor is tudnod kell, hogy az elméd képes túllépni ezen az állapoton. Azokban a pillanatokban, amikor a fájdalom örökkévalóságnak tűnik, emlékezned kell arra, hogy korábban is volt már ilyen szívfájdalmad, de azon is sikerült túllendülnöd, és újra tudtál szeretni, bízni valakiben. Utólag te is belátod, hogy a látszólag szörnyű pillanatokból később sokat tanulhatsz és végül egy sokkal jobb dologhoz vezetnek. Tény, hogy fájdalmas időkben nehéz így látni a dolgokat, de ha újra és újra próbálod így értelmezni a helyzetedet, idővel nem marad el a hatása.

Ez a 3 negatív gondolat természetes, hogy felvillan az agyunkban, ha egy nagy csapás ér minket. Azonban, ha megpróbálod elkerülni őket, sokkal rugalmasabban kezelheted a veszteséget vagy a kudarcot és egy újabb perspektívát is elsajátíthatsz.  Mivel legnagyobb ellenségünk mi magunk vagyunk, ezekkel a hibás meggyőződésekkel, ha csak ismételgetjük őket, lehetetlen lesz megszabadulni a bánattól és a fájdalomtól, így elvesztíjük rugalmasságunkat is.