6 elsőre kényelmetlen, de hatásos önfejlesztő tevékenység

A helyes önbecsülés és az önbizalom bizony nem veled született dolgok. Vannak azonban olyan önfejlesztő technikák, amelyek először ugyan kényelmetlenek, de rendszeres gyakorlásuk növeli az önbizalmad és az önmagadba vetett hited.

Ha ismersz olyan embereket, akik tele vannak önbizalommal, akkor az azért lehet, mert ezek az emberek dolgoztak rajta. Különféle önbizalom növelő technikákat és személyiségfejlesztő stratégiákat felhasználva érték el, hogy kialakuljon egy egészséges önbizalmuk. Amennyiben a múltban magabiztosabb voltál, akkor talán érdemes elgondolkodnod azon, hogy újra elérhetnéd ezt az állapotot. Noha sok munkát és időt, no és energiát, valamint türelmet igényel, emellett a lelked legmélyére is le kell ásnod.

1. Állj egy teljesalakos tükör elé, és sorolj fel önmagaddal kapcsolatban öt pozitív tulajdonságot

Bár először egyszerűnek tűnhet a feladat, ha alacsony az önbecsülésed és az önbizalmad, bizony, nem is lesz olyan könnyű. Állj tehát egy tükör elé és mondj öt pozitív dolgot magadról. Lehet ez a külsőddel vagy akár a stílusoddal kapcsolatos. Mindez segít abban, hogy kialakuljon benned egy egészséges önbizalom, hiszen emlékezteted magad a saját jó tulajdonságaidra.

2. Minden egyes nap győzd le valamilyen félelmedet

Ha nem érzed olykor bizonytalannak önmagad, vagy az életed minden része rendben van, akkor semmi sem különböztet meg a többi embertől. A félelem legyőzésének leghatásosabb módja, hogy szembenézz vele. Ha úgy döntesz, hogy minden nap szembenézel egy-egy félelmeddel, akkor minden bizonnyal növekszik az önbizalmad és az önbecsülésed is, az adott új élmény következtében. Például a szociális fóbiát le lehet küzdeni úgy, ha megpróbálsz minél gyakrabban emberekkel társalogni, függetlenül attól, hogy mennyire keménynek és ijesztőnek is tűnik először. Netán ha fél a telefonálástól, akkor intézd úgy a dolgaidat, hogy naponta intézz valamilyen ügyet telefonon. Hihetetlenül nehéz lesz az elején, de hamarosan meglátod, hogy szép lassan eltűnnek a benned lévő félelmek. Valami olyasmit cselekedni az adott nap, amely félelemmel tölt el, ugyan valóban lehet kellemetlen, de rendkívül hatásosan növeli az önbizalmad és az önbecsülésed.

3. Küzdd le a negatív gondolatokat, amelyek a fejedben kavarognak

A legsúlyosabb kritikák és vélemények nem a külvilágtól származnak, valójában nagy részük csupán a te fejedben létezik. Te vagy ugyanis önmagad legnagyobb kritikusa. A kognitív-viselkedési terápia (CBT) segít mindezzel szembenézni és megkérdőjelezni ezeket a belső hangokat. Lehetővé teszi, hogy olyan érveket sorakoztass fel, amelyek melletted szólnak és ellenkeznek a benned lévő kritikus hangokkal. Ha hibásnak érzed magad, akkor érdemes megkérdezni magadtól, hogy mindezt nem éppen a negatív hangok táplálják-e benned, és van-e valós alapja. Mindehhez alkalmazd Szókratész kérdezésének módszerét, amely különöse hatékony, ha nagyon elfogult vagy a saját gondolataiddal és hiedelmeiddel szemben, és amelyet széles körben ismernek és alkalmaznak sikerrel a pszichoterápiában. Ragadj meg minden alkalmat arra, hogy megjutalmazd és megdicsérd önmagad, ismerd el, ha jól csináltál valamit. A legapróbb sikereket is meg kell ünnepelni, persze eleinte mindez kissé furcsának és kényelmetlennek tűnhet.

4. Aludj meztelenül

Nyilvánvalóan mindez sokkal nehezebb lesz, ha egyébként korábban nem aludtál meztelenül az épp aktuális partnereddel. Ha azonban romokban hever az önbecsülésed, akkor érdemes elgondolkodni rajta. A meztelenül történő alvás nagyban javíthatja az önbizalmat. Talán mindez abból fakad, hogy kényelmes a saját bőröddel érintkezni.

5. Távolodj el a közösségi médiától egy időre

A közösségi média ugyan hasznos, hiszen összehozza az embereket, ám romboló hatással lehet az önbecsülésre és az önbizalomra. Különösen akkor, ha már eleve nem voltál a helyzet magaslatán. Mások adatlapjának és képeinek böngészése során automatikusan összeveted magad másokkal. Nem lenne ezzel semmi gond, de mivel ezek csupán pillanatképek és az emberek gyakran azt mutatják meg, amit láttatni akarnak, elveszítheted a kapcsolatodat a valósággal. Ha például azt látod, hogy egykori iskolatársaid milyen csodásan élnek, vagy éppen mennyire varázslatos helyen járt egy kollégád, akkor bizony kellemetlenül érezheted magad, hiszen azt érezheted, hogy te mindezt nem tudod elérni, ezáltal úgy véled, hogy nem érsz annyit, mint mások.

Eleinte kissé kényelmetlen és természetellenes lesz, de egy kis szünetet valóban érdemes tartani a közösségi média használatában. Nem kell hosszú ideig hanyagolnod, kezdd például eleinte egy-két héttel. Meglátod majd, hogy sokkal jobban fogod érezni magad. Amennyiben amiatt aggódsz, hogy nem tudod tartani másokkal a kapcsolatot, ez arra is ösztönöz majd, hogy szemtől-szemben, élőben beszélgess másokkal, de legalábbis telefonon át mindenképp.

6. Viselkedj úgy, mintha máris tele lennél önbizalommal és magabiztos lennél

Ez egy működő trükk, noha kissé kényelmetlenül érezheted magad, mivel úgy érzed, hogy nem szabadna másokkal mindezt elhitetni. Ám érdemes ezt a technikát más szemszögből átgondolni. Ha magabiztosnak mutatod magad, az még nem azt jelenti, hogy hazudnál bármiben is. Az igazán bátor és magabiztos emberek mindig úgy cselekszenek, mintha minden pillanatban tökéletesen tudnák, mit is kell tenniük. Minél inkább elsajátítod ezt a viselkedést, és úgy teszel, mintha magabiztos lennél, belül automatikusan annál inkább el fogod hinni, hogy mindez így is van. Amikor tehát reggelente felébredsz, beszélj magadhoz a tükörben és emlékeztesd magad arra, hogy tündöklő csillag vagy. Ahogy kilépsz az ajtón, és tele vagy önbizalommal, úgy érezheted, a világ csak rád vár!